Onderhoud & Reparatie

Huurders
Algemene Informatie
Beste huurder,
Waarmee kunnen wij u van dienst zijn?
Onderhoudswerkzaamheden zijn werkzaamheden die ingepland kunnen worden, dat noemen we planmatig onderhoud. U zorgt als huurder zelf voor klein dagelijks onderhoud. De verhuurder voor het groot onderhoud. Wie waarvoor verantwoordelijk is leest u in dit bestand.
Er gaat ook wel eens iets kapot. Als dat is gebeurd, kunt u een reparatieverzoek bij ons indienen, maar u dient zelf eerst te onderzoeken wat de oorzaak is. Hieronder staan de meeste onderhoud en reparatiemeldingen en een omschrijving wat u zelf moet doen.
Lees de meldingen en antwoorden door, vaak kunt u het probleem zelf achterhalen en oplossen.
Veelgestelde Vragen
01Ik heb een lekkage, wat moet ik doen?
- Waar komt de lekkage vandaan? Wat is de mogelijke oorzaak?
- Bij buren navragen (indien van toepassing).
- Badkamer kitnaden en voegen controleren.
- Leidingwerk nazien.
- Nalopen kranen.
- Bij dak lekkage: betreft het een pannendak of een plat (bitumen) dak?
- Door het verstrekken van de juiste gegevens zijn wij beter in staat de juiste partijen aan te sturen voor herstel. Bij het versturen van verzoeken via de mail stellen wij foto's ter verduidelijking van de klacht zeer op prijs.
02Ik heb een verstopping, wat moet ik doen?
- Verstopping in toilet: verwijder al het toiletpapier. Gebruik alleen een plopper om de verstopping te verhelpen.
- Verstopping douche: haal haren uit het putje, maar schoon met een allesreiniger, gebruik de plopper.
- Verstopping in wasbak: Plaats een emmer onder zwanenhals en draai de zwanenhals open en gooi de inhoud leeg.
- Verstopping in keuken wasbak: Plaats een emmer onder zwanenhals en draai de zwanenhals open en gooi de inhoud leeg.
- Gebruik alleen een plopper of een trekveer, deze zijn verkrijgbaar bij een Doe het Zelf zaak.
- Gebruik géén chemische ontstoppingsmiddelen.
- Verstopping in regenpijp en dakgoot: verwijder de bladeren en zorg dat het water weer afvoert. Plaats eventueel een kroontje om te voorkomen dat bladeren de regenpijp in kunnen. Verwijder volgelnesten en of voorkom dat nesten gebouwd kunnen worden.
- Verstopping in de standpijp: informeer bij de buren of daar ook verstopping om te achterhalen op welke hoogte het probleem zich bevindt.
- Mocht dit niet hebben geholpen, stuur dan een reparatieverzoek.
Wilt u een reparatieverzoek indienen? Door het verstrekken van de juiste gegevens zijn wij beter in staat de juiste partijen aan te sturen voor herstel. Bij het versturen van verzoeken via de mail stellen wij foto's ter verduidelijking van de klacht zeer op prijs.
03Mijn verwarming doet het niet, wat moet ik doen?
Als u een individuele ketel heeft adviseren wij u eerst de volgende zaken te controleren en/of uit te voeren voor u een reparatieverzoek indient:
- Bij toestellen zonder waakvlam eerst op de resetknop drukken en/of gedurende 1 minuut de stekker uit het stopcontact nemen. Houdt de storing aan, controleert u dan eerst of:
- (bij toestellen met een waakvlam) de waakvlam brandt. Is dit niet het geval, steek de waakvlam dan weer aan;
- het toestel in de bedrijfsstand staat en de stekker op de juiste manier in het stopcontact zit;
- de zekeringen (stoppen) in de meterkast niet stuk zijn en/of de aardlekschakelaar niet in de 'UIT' stand is gesprongen;
- er voldoende water in de installatie aanwezig is (minimaal 1,5 bar). Als er onvoldoende water in de installatie aanwezig is, dient u het water bij te vullen. Kijk hiervoor in onze vul- en ontluchtingsinstructie of bekijk het instructiefilmpje;
- de gaskranen niet dichtgedraaid zijn (bijvoorbeeld in de meterkast);
- u borrelgeluiden hoort. Is dit het geval dan dient u de installatie eerst te ontluchten, zo nodig bij te vullen. Gebruik hiervoor onze vul- en ontluchtingsinstructie;
- de kamerthermostaat voldoende hoog is ingesteld;
- er geen warmwaterkraan druppelt (bij combitoestellen);
- er voldoende radiatorkranen openstaan voor een goede doorstroom;
- de perlator (zeefje in de kraan) / douchekop kalkvrij en schoon is. (?)
Mocht het na het uitvoeren van bovenstaande tips nog niet werken, dan kunt u een reparatieverzoek indienen.
04Hoe kan ik een reparatieverzoek melden?
Voorwaarden
- Mocht uw reparatieverzoek conform het huurcontract/ het 'Besluit kleine herstellingen' tot een verplichting van de huurder behoren, dan behouden wij ons het recht voor deze kosten aan u door te belasten.
- Gemaakte afspraken kunnen tot 48 uur vooraf geannuleerd of gewijzigd worden
- Indien u niet thuis bent ten tijde van de gemaakte afspraak worden de voorrijkosten en 1 arbeidsuur in rekening gebracht.
- De monteur belt 1 maal aan bij de voordeur en belt 1 maal naar het door u opgegeven telefoonnummer
- U dient telefonisch bereikbaar te zijn op de dag van de gemaakte afspraak
- Een monteur kan niet aansprakelijk worden gesteld voor vertraging in de dagplanning waardoor de afspraak later plaatsvindt of verzet moet worden.
- Zorg ervoor dat monteurs direct aan de slag kan dat de werkplek(ken) direct bereikbaar is. Monteurs helpen niet met kasten leeghalen, schuiven geen meubels aan de kant, maken geen vensterbanken of balkons vrij, koppelen geen wasmachine of droger af of weer aan.
- De monteur dient zich te houden aan de opdracht die doorgegeven is en mag geen andere klussen uitvoeren zonder dat hier schriftelijk toestemming voor gegeven is.
- Het kan zijn dat de monteur niet direct het werk kan voltooien en een vervolg afspraak moet maken. Ook dan gelden de bovenstaande voorwaarden.
05Sleutels kwijt? Sleutel afgebroken?
06Geen stroom in huis? Wat kan je doen,.....
07Ongedierte, wat kan je doen,.....
08Tuin, dakterras en of balkon
09Burenoverlast
10Intercom en deurbel
11Glasbewassing
12Vaatwasser
13Wasmachine
14Schimmel? Wat kan je doen,.....
15Schilderen
16Toilet, douche of afvoerputje verstopt?
17Het trappenhuis
18Rookmelders
19Inboedel verzekering en aansprakelijkheidsverzekering
Onderhoud verzoek
Heeft u een service-of reparatieverzoek? Dan kunt u dit online indienen. Zodra wij uw verzoek hebben ontvangen, streven we ernaar binnen 5 werkdagen te reageren. Is het spoedeisend? Kijk dan bij Calamiteiten.